24.5.2014

Sähköpostitiedusteluihin vastaaminen: Tehtävä 2

"Hej. Kan du hjälpa mig?! Jag heter Ebba och jag bor i Sigtuna. Jag skall resa till Finland I närmaste framtiden (kanske redan i Juni). Jag studerar målning och älskar finska målare fråm  “Kultakausi”: Akseli Gallen-Kallela, Albert Edelfelt och Pekka Halonen.  Jag skulle vara så nöjd om du kunde ge mig vinkar om museer som skulle presentera dom. Jag är särdeles intresserad  I deras hemmuseer. Mitt plan är att jag skall stanna I Finland för två veckor så jag har tid att bekanta mig med många attraktioner.

Tusen tack för hjälpet på förhand!

Ebba"

Hej Ebba!

Tack för att kontaktar oss.

Akseli Gallen-Kallela museet är i Esbo på vägen Gallen-Kallelantie 27. I sommartiden museet är öppnar dagligen klockan 11-18. Det pengar åtta euro och i söndag där är vägledning för alla från klockan 13:00. Museet också har ett kafé och en museibutik.
E-mail: tarvaspaa@gallen-kallela.fi

Albert Edelfelts ateljémuseum liggar i Borga på vägen Edelfeltstigen 3. I sommartiden museet är öppnar från tisdag till söndag klockan 10-16. Det pengar fyra euro.
E-mail: albert-edelfeltin.saatio@pp.inet.fi

Pekka Halonen ateljé "Halosenniemi" är i Tusby på vägen Halosenniementie 4-6. I sommartiden museet är öppnar från tisdag till söndag klockan 11-18. Det pengar sex euro och väljer att vägledning 30 euro. Museet också har en museibutik och hyran båtarna.
E-mail: halosenniemi@tuusula.fi

Jag rekommenderar att du går första till Borga med bussen (www.matkahuolto.fi). Sedan från Helsingfors till Esbo och Tusby. Bussar går till alla städerna men jag rekommenderar att hyran en bil.

Trevlig semester på dig!

Sari Kallio

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti