10.10.2013

Osaamisen näyttäminen ennen tutkintotilaisuutta -lomake

Tässä asiakirjassa on Matkailualan perustutkinnon matkailualan asiakaspalvelun osan tyydyttävän arvosanan arviointikriteerit (tutkinnon perusteista, vasen sarake).

Voit hakeutua tutkinnon osan tutkintotilaisuuteen/näyttöön sitten kun olet osoittanut kaikissa kriteereissä tyydyttävää osaamista.

Muista kirjata kussakin kohdassa miten, missä ja milloin oley näyttänyt osaamistasi.


 
Arviointikriteeri
 
 
Tyydyttävän osaamisen osoittamistavat
 
Kirjaa tähän miten, missä ja milloin olet näyttänyt osaamistani? Kuka on todentanut osaamisesi? Numerointi tarkoittaa, että sinun pitää kerätä niiden osoittama määrä tilanteita, joissa osoitat osaamistasi.
 
Pukeutuu yrityksen tai organisaation sääntöjen mukaisesti ja tilanteeseen
sopivalla tavalla
Pukeudun sovitulla ja tilanteeseen sopivalla tavalla tutustumiskäynneille sekä harjoitus- ja työtilanteisiin 1. Kiltakoulujen toiminnallisessa loppuseminaarissa pukeuduin ohjeistuksen mukaisesti: Matkailukilta paitaan ja kaulanauhaan. Tämän pystyy todentamaan muutama luokkakaverini ja kaksi opettajaa.

2. Vauhtifarmilla sanottiin että vaatteiden tulee saada likaantua sillä touhuamista riittää. Pukeuduin annettujen ohjeiden mukaisesti eikä haitannut yhtään vaikka vaatteet likaantuivat Army-radalla. Tämän pystyy todentamaan luokkakaverit ja opettajani.

3. Fenix Ohjelmapalvelun keikalla pukeuduin sovitusti: valkoinen paita, rusetti kaulassa ja mustat housut. Tämän voi todentaa Kirsi Reinikka.
Suorittaa työtehtävänsä edellyttämät esivalmistelut ohjattunaOsallistun koulutuksessa järjestettävien tapahtumien, ryhmäytymisleikkien yms. esivalmisteluihin
 
 
1. Kansainvälisyyspäivä Lopella: Osallistuin ryhmäni kanssa Venäjä aiheen ideointiin ja olin innoissani mukana siinä. Tämän pystyvät todentamaan ryhmän jäsenet.

2. Kiltakoulujen toiminnallisen loppuseminaarin esivalmistelut kuten videoiden lataaminen koneelle ja pitämällä huolen että kaikki tarvittavat laitteet tulevat mukaan. Tämän pystyvät todentamaan muutama luokkakaveri ja kaksi opettajaa.

3. Luennoista joita pitivät Esa Lehtinen ja Ilkka Halava, valmistauduin tabletillani johon kirjoittelin muistiinpanoja, jotta saisin tehtyä postauksen siitä blogiin. Valmistauduin luentoihin myös vedellä ja pienellä välipalalla, jotta jaksaa keskittyä pidempään. Tämän voivat todentaa vieressä istuneet luokkakaverini.
Selvittää tavanomaisissa tilanteissa asiakkaan tarpeita ja toiveita kyselemällä
Osallistun asiakkaiden tarpeiden ja toiveiden selvittämiseen harjoitustilanteissa
 
1. Kiltakoulujen toiminnallisessa loppuseminaarissa vastasin vierailijoiden kysymyksiin ja yritin tehdä heidän olonsa mukavaksi. Tämän pystyy todentamaan nuorisopuolen opiskelijat jotka hoitivat kanssani pistettä.

2. Matkasuunnittelussa Päiväristeily Pietarissa -toimeksiannon alussa sain tietoja mitä matkalta halutaan ja toteutin niitä parhaalla mahdollisella tavalla. Tämän pystyy todentamaan kaikki Maailmanmatkaajien klubin jäsenet ja toimeksiantaja.

3.
Toimii matkailuyrityksen yleisten toimintatapojen mukaisesti ja noudattaa
yrityksen palvelumallia
Osoitan koulutuksessa tapahtuvissa palvelutilanteissa halua palvella parhaan taitoni mukaisesti ja ystävällisesti, huomioiden hyvät käytöstavat
 
 
Olen perehtynyt Tavastian järjestyssääntöihin ja noudatan niitä
 
Olen perehtynyt Matkailukillan opiskelijoiden ja opettajien laatimiin toimintaperiaatteisiin ja toimin niiden mukaisesti
 
Jos luokan kesken suunnittelemme jotakin, pyrin ehdottomasti mukaan keskusteluun olemalla aktiivinen, silti huomioiden myös muiden ideat. Tämän pystyy todentamaan opettaja ja luokkakaverini.


Kyllä.


Kyllä.


 
Toimii tavanomaisissa palvelutilanteissa ja ohjattuna edistää asiakassuhteitaSaan myönteistä palautetta palvelutilanteissa asiakaslähtöisesti toimimisesta
 
A) ryhmän jäseniltä
 
 
 
 
B) ryhmän ulkopuolisilta asiakkailta ja yhteistyökumppaneilta
 
 
A1.
 
 
A2.
 
 
A3.
 
B.
 
Tekee tarvittavia jälkitoimenpiteitäOsallistun koulutuksessa järjestettävien tapahtumien, ryhmäytymisleikkien yms. jälkitoimenpiteisiin
 
1. Kiltakoulujen toiminnallisen loppuseminaarin päätyttyä pidin huolta että kaikki laitteet tulivat mukaan, autoin pakkaamisessa ja tavaroiden kantamisessa. Tämän voivat todentaa muutama luokkakaveri ja kaksi opettajaa.

2. Luentojen (Esa Lehtinen ja Ilkka Halava) jälkeen tallensin muistiinpanot ja minulla oli edellytykset hyvään postaukseen blogissani kyseisistä luennoista. Todentajana toimii opettaja ainoastaan näkemällä valmiin blogipostauksen.

3.
Ottaa vastaan palautettaOtan vastaan palautetta asiallisesti
 
A) ryhmän jäseniltä
 
B) opettajilta
 
C) ulkopuolisilta asiakkailta ja yhteistyökumppaneilta
 
 
A. Luokkalaiset kommentoidessaan blogiani, otan palautteen vastaan innolla sillä haluan koko ajan parantaa toimintaani. Luokkalaisten kommentit näkyvät blogissani. Todentajina siis luokkalaiset.
 
B.
 
 
C.
 
 
Käyttää ohjauksen avulla yrityksen varusteita, välineitä ja materiaaleja sekä toimistoteknisiä laitteita ja toimisto-ohjelmiaOsaan käyttää some-sovelluksia ja muita ohjelmia ja käytän niitä opinnoissani
 
A) blogi
 
B) kuvankäsittely
 
C) videon editointi (Youtube)
 
D) Pinterest
 
E) Scoop.it
 
 
Olen suorittanut tietotekniikan kurssin hyväksyttävästi
 
 
Olen hyödyntänyt matkailun informaatio-materiaaleja, kuten esitteitä ja karttoja opinnoissani
A. Bloggeria olen käyttänyt ennenkin ja monta vuotta, joten ohjelma on minulle aikalailla läpikotaisin tuttu. Tykkään muokkailla paljon ulkoasua, joten se saattaa vaihdella usein. Tämän voi todentaa opettaja ja luokkakaverit jotka pyysivät minulta apuja bloginsa kanssa.

B. Osaan käsitellä kuvia Paint Shop Prolla. Harrastin sitä vuosia, kun tein nettisivuja HTML ja CSS koodeilla. Taidot ovat varmasti tallella, sillä ne syöpyvät aika helposti päähän. Tätä pystyy todentamaan tällä hetkellä ainoastaan siskoni ja isäni.

C. Osaan perusasiat, mutta varmasti kun jatkan videoiden editointia niin taidot kehittyvät. Tämän voi todentaa luokkalaiset jotka näkevät "Two days in Budapest" esitykseni ja opettajani.

D. Pinterestistä osaan myös perusasiat mitkä opetettiin SOME-päivänä. Tämän voi todentaa opettaja joka meitä opetti.

E. Scoop.it:iä harjoittelin itsekseni ja se on loppupeleissä aika yksinkertainen sivusto. Tämän voi todentaa luokkakaverit jotka näkivät ensimmäisenä koulupäivänä Scoop.it esitykseni ja opettajani.
Perehtyy Suomen matkailualueisiin niin, että vertailee tavanomaisia kulttuurin ja luonnon vetovoimatekijöitäOlen suorittanut matkailualuetyön
hyväksyttävästi:
 
A) hyväksytty kirjallinen työ
 
B) hyväksytty esitys Prezillä ja sen esittäminen muulle ryhmälle
 
C) muiden esitysten seuraaminen ja rakentavan palautteen antaminen muille
 
 
 
A.
 
 
B. Matka Suomeen -esitys. Todentajina luokka ja opettaja.
 
 
C. Kirjoitin jokaisesta Matka Suomeen -esityksestä rakentavan arvostelun plussineen ja miinuksineen blogiini. Ne on luettavissa blogissani.
 
 
 
Perehtyy keskeisimpiin paikallisiin matkailun tuotteisiin ja palveluihin niin,
että opastettuna pystyy esittelemään eri matkailuyritysten tuottamia palveluja
asiakkaille
Olen suorittanut matkailukohteisiin tutustumisen tehtävän hyväksyttävästi:
 
A) aktiivinen ja yhteistyökykyinen toiminta työryhmässä
 
B) tutustumiskäynti kohteessa
 
C) kuvaaminen
 
D) videon editointi ja kuvankäsittely
 
E) Prezin tekemiseen osallistuminen
 
F) esitys
 
G) muiden ryhmien esitysten seuraaminen ja palautteen antaminen
 
A.
 
 
B.
 
 
C.
 
 
D.
 
 
E.
 
 
F.
 
 
G.
 
 
Tunnistaa tavanomaisten matkailijoiden tarpeita ja odotuksiaOsoitan bloggaamalla matkailijaryhmien tuntemustani
 
 
 
Osoitan tehtävässä/tentissä matkailijaryhmien tuntemustani
 
 
 
 
 
Palvelee asiakkaita suomen kielellä ja selviytyy auttavasti palvelutilanteesta ruotsin kielellä ja yhdellä vieraalla kielellä Suoritan kielten kurssit
 
A) äidinkieli
 
B) ruotsin kieli
 
C) englannin (tai muu vieras kieli) kielellä
 
 
A.
 
 
B.
 
 
C. Puhuin englantia asiakkaiden kanssa Ahvenistolla, heillä oli siellä paljon kysyttävää Suomesta. Selviydyin tehtävästä mielestäni hyvin. Todentajina Lila ja asiakkaat.
Huolehtii ohjattuna henkilökohtaisesta työturvallisuudestaKäytän oikeanlaisia vaatteita, kenkiä ja varusteita
 
A) harjoituksissa
 
B) tutustumisissa
 
C) opintomatkoilla
 
A.
 
 
B. Vauhtifarmilla tutustuessa sanottiin että vaatteet voivat mennä likaiseksi. Pukeuduin sen mukaan ja vaatteet meni kuin menikin likaisiksi. Todentajina opettaja ja luokka.

C. Pudasjärven matkalla pukeuduin aina annettujen ohjeiden mukaisesti. Todentajina opettaja ja luokka.


Noudattaa ohjattuna hygieniaosaamiseen liittyviä säädöksiäSuoritan hygieniaosaamistestin hyväksytysti Suoritettu 2008
Selviytyy tutuista tilanteista asiakkaiden kanssa, mutta uusissa asiakastilanteissa tarvitsee ohjausta
 
Toimii asiallisesti ja selviytyy asiakaskontakteista sekä omista työtehtävistä työyhteisössä
 
Saan hyvää palautetta opiskelu- ja palveluasenteestani
 
A) ryhmässä
 
B) Matkailukillassa
 
C) muiden tavastialaisten kanssa
 
D) ulkopuolisten asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa
 
A.
 
 
B.
 
 
C.
Tekee yhteistyötä ohjattuna matkailualan palvelutuottajien, - yritysten tai sidosryhmien kanssaSaan hyvää palautetta yhteishengen rakentamisesta työryhmään, jossa toimin
 
A) toisilta ryhmäläisiltä
 
B) opettajilta
 
Pyrin toiminnallani vaikuttamaan siihen, että saavutamme ryhmässä työskentelyllemme asetetun tavoitteen
 
 
A1.
 
 
A2.
 
 
B.
 
 
 
Hallitsee tasoa EA1 vastaavat ensiaputaidotSuoritan EA1-kurssin hyväksyttävästi 
Ylläpitää ohjattuna toiminta- ja työkykyäänEdistän toiminta- ja työkykyäni virallisen liikuntasuosituksen mukaisesti syyskuun ajan
(ks. linkki: http://urly.fi/98r)
 
Kirjaan blogiini liikuntasuoritukseni
 
En ole kirjannut blogiini vielä liikuntasuorituksiani. Pidän kuntoani yllä käymällä n. kerran viikossa koulun kuntosalilla ja kaksi kertaa viikossa juoksemassa n. 10km lenkin.
Noudattaa vaitiolovelvollisuuttaBloggaan vaitiolovelvollisuudesta ja kuvailen muutaman esimerkin vaitiolovelvollisuudesta matkailualan työpaikalla
 
 
Toimii hyvien käyttäytymistapojen mukaisesti
 
En kiroile oppitunneilla enkä muissa oppimistilanteissa koulun ulkopuolella yhtäjaksoisesti vähintään neljän viikon aikana
 
Vastaan opiskelijoiden ja opettajien tervehdyksiin ystävällisesti
 
Tervehdin oma-aloitteisesti yhteistyökumppaneitamme ja työelämän edustajia oppimistilanteissa
 
Osallistun keskusteluihin oppimistilanteissa ja välitunneilla sekä kuuntelen muita ja annan muille tilaisuuden osallistua keskusteluun
 
Jos tupakoin, teen sitä vain tupakointiin tarkoitetuilla paikoilla
 
 
 
Noudattaa sovittuja työaikoja sekä sopii tarvittaessa poikkeamista
 
Tulen ajoissa kouluun ja oppitunneille sekä muihin oppimistilanteisiin kahden kuukauden ajan
 
Ilmoitan myöhästymisestäni tai poissaolostani opettajille etukäteen
 
 
 
Toimii kestävän toimintatavan mukaisesti
Selvitän lajittelukäytännön ja noudatan sitä koululla
 
Selvitän lajittelukäytännön ja noudatan sitä työpaikalla
 
 
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti