Voit hakeutua tutkinnon osan tutkintotilaisuuteen/näyttöön sitten kun olet osoittanut kaikissa kriteereissä tyydyttävää osaamista.
Muista kirjata kussakin kohdassa miten, missä ja milloin oley näyttänyt osaamistasi.
Arviointikriteeri | Tyydyttävän osaamisen osoittamistavat | Kirjaa tähän miten, missä ja milloin olet näyttänyt osaamistani? Kuka on todentanut osaamisesi? Numerointi tarkoittaa, että sinun pitää kerätä niiden osoittama määrä tilanteita, joissa osoitat osaamistasi. |
Pukeutuu yrityksen tai
organisaation sääntöjen mukaisesti ja tilanteeseen sopivalla tavalla | Pukeudun sovitulla ja
tilanteeseen sopivalla tavalla tutustumiskäynneille sekä harjoitus- ja
työtilanteisiin | 1. Kiltakoulujen toiminnallisessa loppuseminaarissa pukeuduin ohjeistuksen mukaisesti: Matkailukilta paitaan ja kaulanauhaan. Tämän pystyy todentamaan muutama luokkakaverini ja kaksi opettajaa. 2. Vauhtifarmilla sanottiin että vaatteiden tulee saada likaantua sillä touhuamista riittää. Pukeuduin annettujen ohjeiden mukaisesti eikä haitannut yhtään vaikka vaatteet likaantuivat Army-radalla. Tämän pystyy todentamaan luokkakaverit ja opettajani. 3. Fenix Ohjelmapalvelun keikalla pukeuduin sovitusti: valkoinen paita, rusetti kaulassa ja mustat housut. Tämän voi todentaa Kirsi Reinikka. |
Suorittaa työtehtävänsä
edellyttämät esivalmistelut ohjattuna | Osallistun koulutuksessa
järjestettävien tapahtumien, ryhmäytymisleikkien yms. esivalmisteluihin | 1. Kansainvälisyyspäivä Lopella: Osallistuin ryhmäni kanssa Venäjä aiheen ideointiin ja olin innoissani mukana siinä. Tämän pystyvät todentamaan ryhmän jäsenet. 2. Kiltakoulujen toiminnallisen loppuseminaarin esivalmistelut kuten videoiden lataaminen koneelle ja pitämällä huolen että kaikki tarvittavat laitteet tulevat mukaan. Tämän pystyvät todentamaan muutama luokkakaveri ja kaksi opettajaa. 3. Luennoista joita pitivät Esa Lehtinen ja Ilkka Halava, valmistauduin tabletillani johon kirjoittelin muistiinpanoja, jotta saisin tehtyä postauksen siitä blogiin. Valmistauduin luentoihin myös vedellä ja pienellä välipalalla, jotta jaksaa keskittyä pidempään. Tämän voivat todentaa vieressä istuneet luokkakaverini. |
Selvittää tavanomaisissa
tilanteissa asiakkaan tarpeita ja toiveita kyselemällä |
Osallistun
asiakkaiden tarpeiden ja toiveiden selvittämiseen harjoitustilanteissa
| 1. Kiltakoulujen toiminnallisessa loppuseminaarissa vastasin vierailijoiden kysymyksiin ja yritin tehdä heidän olonsa mukavaksi. Tämän pystyy todentamaan nuorisopuolen opiskelijat jotka hoitivat kanssani pistettä. 2. Matkasuunnittelussa Päiväristeily Pietarissa -toimeksiannon alussa sain tietoja mitä matkalta halutaan ja toteutin niitä parhaalla mahdollisella tavalla. Tämän pystyy todentamaan kaikki Maailmanmatkaajien klubin jäsenet ja toimeksiantaja. 3. |
Toimii matkailuyrityksen
yleisten toimintatapojen mukaisesti ja noudattaa yrityksen palvelumallia | Osoitan koulutuksessa
tapahtuvissa palvelutilanteissa halua palvella parhaan taitoni mukaisesti ja
ystävällisesti, huomioiden hyvät käytöstavat Olen perehtynyt Tavastian järjestyssääntöihin ja noudatan niitä Olen perehtynyt Matkailukillan opiskelijoiden ja opettajien laatimiin toimintaperiaatteisiin ja toimin niiden mukaisesti | |
Toimii tavanomaisissa
palvelutilanteissa ja ohjattuna edistää asiakassuhteita | Saan myönteistä palautetta
palvelutilanteissa asiakaslähtöisesti toimimisesta A) ryhmän jäseniltä B) ryhmän ulkopuolisilta asiakkailta ja yhteistyökumppaneilta | A1. A2. A3. B. |
Tekee tarvittavia
jälkitoimenpiteitä | Osallistun koulutuksessa
järjestettävien tapahtumien, ryhmäytymisleikkien yms. jälkitoimenpiteisiin | 1. Kiltakoulujen toiminnallisen loppuseminaarin päätyttyä pidin huolta että kaikki laitteet tulivat mukaan, autoin pakkaamisessa ja tavaroiden kantamisessa. Tämän voivat todentaa muutama luokkakaveri ja kaksi opettajaa. 2. Luentojen (Esa Lehtinen ja Ilkka Halava) jälkeen tallensin muistiinpanot ja minulla oli edellytykset hyvään postaukseen blogissani kyseisistä luennoista. Todentajana toimii opettaja ainoastaan näkemällä valmiin blogipostauksen. 3. |
Ottaa vastaan palautetta | Otan vastaan palautetta
asiallisesti A) ryhmän jäseniltä B) opettajilta C) ulkopuolisilta asiakkailta ja yhteistyökumppaneilta | A. Luokkalaiset kommentoidessaan blogiani, otan palautteen vastaan innolla sillä haluan koko ajan parantaa toimintaani. Luokkalaisten kommentit näkyvät blogissani. Todentajina siis luokkalaiset. B. C. |
Käyttää ohjauksen avulla
yrityksen varusteita, välineitä ja materiaaleja sekä toimistoteknisiä
laitteita ja toimisto-ohjelmia | Osaan käyttää some-sovelluksia
ja muita ohjelmia ja käytän niitä opinnoissani A) blogi B) kuvankäsittely C) videon editointi (Youtube) D) Pinterest E) Scoop.it Olen suorittanut tietotekniikan kurssin hyväksyttävästi Olen hyödyntänyt matkailun informaatio-materiaaleja, kuten esitteitä ja karttoja opinnoissani | A. Bloggeria olen käyttänyt ennenkin ja monta vuotta, joten ohjelma on minulle aikalailla läpikotaisin tuttu. Tykkään muokkailla paljon ulkoasua, joten se saattaa vaihdella usein. Tämän voi todentaa opettaja ja luokkakaverit jotka pyysivät minulta apuja bloginsa kanssa. B. Osaan käsitellä kuvia Paint Shop Prolla. Harrastin sitä vuosia, kun tein nettisivuja HTML ja CSS koodeilla. Taidot ovat varmasti tallella, sillä ne syöpyvät aika helposti päähän. Tätä pystyy todentamaan tällä hetkellä ainoastaan siskoni ja isäni. C. Osaan perusasiat, mutta varmasti kun jatkan videoiden editointia niin taidot kehittyvät. Tämän voi todentaa luokkalaiset jotka näkevät "Two days in Budapest" esitykseni ja opettajani. D. Pinterestistä osaan myös perusasiat mitkä opetettiin SOME-päivänä. Tämän voi todentaa opettaja joka meitä opetti. E. Scoop.it:iä harjoittelin itsekseni ja se on loppupeleissä aika yksinkertainen sivusto. Tämän voi todentaa luokkakaverit jotka näkivät ensimmäisenä koulupäivänä Scoop.it esitykseni ja opettajani. |
Perehtyy Suomen
matkailualueisiin niin, että vertailee tavanomaisia kulttuurin ja luonnon
vetovoimatekijöitä | Olen suorittanut
matkailualuetyön hyväksyttävästi: A) hyväksytty kirjallinen työ B) hyväksytty esitys Prezillä ja sen esittäminen muulle ryhmälle C) muiden esitysten seuraaminen ja rakentavan palautteen antaminen muille | A. B. Matka Suomeen -esitys. Todentajina luokka ja opettaja. C. Kirjoitin jokaisesta Matka Suomeen -esityksestä rakentavan arvostelun plussineen ja miinuksineen blogiini. Ne on luettavissa blogissani. |
Perehtyy keskeisimpiin
paikallisiin matkailun tuotteisiin ja palveluihin niin, että opastettuna pystyy esittelemään eri matkailuyritysten tuottamia palveluja asiakkaille | Olen suorittanut
matkailukohteisiin tutustumisen tehtävän hyväksyttävästi: A) aktiivinen ja yhteistyökykyinen toiminta työryhmässä B) tutustumiskäynti kohteessa C) kuvaaminen D) videon editointi ja kuvankäsittely E) Prezin tekemiseen osallistuminen F) esitys G) muiden ryhmien esitysten seuraaminen ja palautteen antaminen | A. B. C. D. E. F. G. |
Tunnistaa tavanomaisten
matkailijoiden tarpeita ja odotuksia | Osoitan bloggaamalla
matkailijaryhmien tuntemustani Osoitan tehtävässä/tentissä matkailijaryhmien tuntemustani | |
Palvelee asiakkaita suomen
kielellä ja selviytyy auttavasti palvelutilanteesta ruotsin kielellä ja
yhdellä vieraalla kielellä | Suoritan kielten kurssit A) äidinkieli B) ruotsin kieli C) englannin (tai muu vieras kieli) kielellä | A. B. C. Puhuin englantia asiakkaiden kanssa Ahvenistolla, heillä oli siellä paljon kysyttävää Suomesta. Selviydyin tehtävästä mielestäni hyvin. Todentajina Lila ja asiakkaat. |
Huolehtii ohjattuna
henkilökohtaisesta työturvallisuudesta | Käytän oikeanlaisia vaatteita,
kenkiä ja varusteita A) harjoituksissa B) tutustumisissa C) opintomatkoilla | A. B. Vauhtifarmilla tutustuessa sanottiin että vaatteet voivat mennä likaiseksi. Pukeuduin sen mukaan ja vaatteet meni kuin menikin likaisiksi. Todentajina opettaja ja luokka. C. Pudasjärven matkalla pukeuduin aina annettujen ohjeiden mukaisesti. Todentajina opettaja ja luokka. |
Noudattaa ohjattuna
hygieniaosaamiseen liittyviä säädöksiä | Suoritan hygieniaosaamistestin
hyväksytysti | |
Selviytyy tutuista tilanteista
asiakkaiden kanssa, mutta uusissa asiakastilanteissa tarvitsee ohjausta Toimii asiallisesti ja selviytyy asiakaskontakteista sekä omista työtehtävistä työyhteisössä | Saan hyvää palautetta opiskelu-
ja palveluasenteestani A) ryhmässä B) Matkailukillassa C) muiden tavastialaisten kanssa D) ulkopuolisten asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa | A. B. C. |
Tekee yhteistyötä ohjattuna
matkailualan palvelutuottajien, - yritysten tai sidosryhmien kanssa | Saan hyvää palautetta
yhteishengen rakentamisesta työryhmään, jossa toimin A) toisilta ryhmäläisiltä B) opettajilta Pyrin toiminnallani vaikuttamaan siihen, että saavutamme ryhmässä työskentelyllemme asetetun tavoitteen | A1. A2. B. |
Hallitsee tasoa EA1 vastaavat
ensiaputaidot | Suoritan EA1-kurssin
hyväksyttävästi | |
Ylläpitää ohjattuna toiminta-
ja työkykyään | Edistän toiminta- ja työkykyäni
virallisen liikuntasuosituksen mukaisesti syyskuun ajan (ks. linkki: http://urly.fi/98r) Kirjaan blogiini liikuntasuoritukseni | |
Noudattaa
vaitiolovelvollisuutta | Bloggaan
vaitiolovelvollisuudesta ja kuvailen muutaman esimerkin
vaitiolovelvollisuudesta matkailualan työpaikalla | |
Toimii
hyvien käyttäytymistapojen mukaisesti
|
En kiroile
oppitunneilla enkä muissa oppimistilanteissa koulun ulkopuolella yhtäjaksoisesti
vähintään neljän viikon aikana
Vastaan
opiskelijoiden ja opettajien tervehdyksiin ystävällisesti
Tervehdin
oma-aloitteisesti yhteistyökumppaneitamme ja työelämän edustajia
oppimistilanteissa
Osallistun
keskusteluihin oppimistilanteissa ja välitunneilla sekä kuuntelen muita ja
annan muille tilaisuuden osallistua keskusteluun
Jos
tupakoin, teen sitä vain tupakointiin tarkoitetuilla paikoilla
| |
Noudattaa
sovittuja työaikoja sekä sopii tarvittaessa poikkeamista
|
Tulen
ajoissa kouluun ja oppitunneille sekä muihin oppimistilanteisiin kahden
kuukauden ajan
Ilmoitan
myöhästymisestäni tai poissaolostani opettajille etukäteen
| |
Toimii kestävän toimintatavan
mukaisesti |
Selvitän
lajittelukäytännön ja noudatan sitä koululla
Selvitän
lajittelukäytännön ja noudatan sitä työpaikalla
|
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti