11.11.2013

Matkailualan lainsäädäntö

Asetus valmismatkasta annettavista tiedoista
1. Mitä asetuksessa todetaan tapauksesta, jossa alaikäinen osallistuu matkalle ilman huoltajaa? Matkanjärjestäjän on huolehdittava, että huoltajalla on tarvittavat tiedot jonka avulla alaikäiseen tai alaikäisestä vastuussa olevaan henkilöön saadaan suoraan yhteys.

2. Minkälaisessa esitteessä matkanjärjestäjän ei tarvitse julkaista yleisiä valmismatkaehtoja, vaikka niitä sovelletaan sopimuksissa? Enintään kahdeksan sivuisessa esitteessä, jos matkaehdot ovat muuten saatavilla. Esitteessä on kuitenkin viitattava näihin matkaehtoihin ja kertoa mistä ne on saatavilla.

3. Mitä asetus sanoo matkanjärjestäjän tiedotusvelvollisuudesta tilanteesta, jossa sillä ei ole matkakohteessa omaa matkustajaa avustavaa henkilökuntaa? Matkanjärjestäjän on hyvissä ajoin ilmoitettava nimi, osoite tai numero johon matkustaja voi vaikeuksissa ottaa yhteyttä.

4. Matkaesite on yksi matkanjärjestäjän tapa tiedottaa valmismatkasta. Minkä vaatimuksen asetus asettaa esitteen saatavuudesta? On huolehdittava ennen sopimuksen päättämistä että esite on hankaluudetta matkustajan saatavilla.

5. Mitä asetus määrää ”pikku printin” käytöstä esitteessä?  Täytyy olla selkeästi havaittavaa ja helposti luettavaa tekstiä.

Asetus valmismatkaliikkeistä
1. Kuluttajavirasto määrittelee valmismatkaliikkeelle vakuuden. Mitkä asiakirjat valmismatkaliikkeen on toimitettava kuluttajavirastolle, jotta se voi arvioida vakuuden suuruuden? Luotto- tai vakuutuslaitoksen antama takaus tai vakuutus ja muu turvaavuudeltaan ja täytäntöönpantavuudeltaan vastaava vakuusasiakirja.

2. Miten valmismatkaliikkeen harjoittajan on huolehdittava siitä, että matkustajien ennen matkaa suorittamat maksut on helppo tarvittaessa selvittää? Valmismatkaliikkeen on järjestettävä kirjanpito siten, että varausmaksut ja kokonaishinnan loppusuoritukset käyvät siitä helposti ilmi.

3. Valmismatkaliikkeen on tehtävä valmismatkaliikerekisteriin ilmoituksia. Milloin ilmoitus katsotaan tehdyksi? Kun maksu on suoritettu.

4. Valmismatkaliike Eskon Eestinmatkat Oy järjestää valmismatkoja Tallinnaan. Oy:n perimä ennakkomaksu on 10 €/matkustaja. Mistä velvollisuudesta Oy saattaa vapautua? Miten Oy:n on toimittava? Vakuudenasettamisvelvollisuudesta. Hakemuksessa on ilmoitettava sen perusteena olevat seikat.

5. Kuluttajavirasto antaa säädettyä maksua vastaan otteita valmismatkaliikerekisteristä. Selvitä netistä mitä ote maksaa.  30€

Laki valmismatkaliikkeistä
1. Minkälainen rangaistus voidaan antaa henkilölle, joka harjoittaa valmismatkaliikettä asettamatta vakuutta? Entä silloin, jos menettely on ollut törkeä? Kilpailu- ja kuluttajavirasto voi kieltää jatkamasta toimintaa ja törkeässä tapauksessa uhkasakko.

2. Mitä pakkokeinoja kuluttajavirastolla on käytettävissään saadakseen ruotuun valmismatkaliikkeen, joka harjoittaa valmismatkatoimintaa rekisteröitymättä tai vakuudetta? Kieltää toiminta, kieltää toiminta johon vaaditaan vakuus, velvollisuuden täyttö määräajassa, kielto ja uhkasakko.

3. Olet ostanut matkanjärjestäjä X:ltä ”pelkät lennot”, koska haluat järjestää majoituksen kohteessa itse. Kuuluuko matkasi tämän lainsäädännön piiriin? Jos, niin minkä pykälän mukaan kuuluu? Kyllä. Pykälä 1.

4. Mitä tämä laki määrää nimitysten ”matkatoimisto” ja ”valmismatkaliike” käytöstä? Ainoastaan rekisteröity valmismatkaliikkeen harjoittaja saa käyttää toiminimessään tai nimessään matkatoimistoa tai valmismatkaliikettä. 

5. Valmismatkaliike on joutunut konkurssiin ja matkustajat joutuvat selviytymään kukin oman kykynsä mukaan takaisin kotiinsa. Selvityksissä käy ilmi, että sen vakuudet eivät riitä kattamaan kaikkia lain edellyttämiä suorituksia. Mitkä matkustajien kustannukset tulevat ensin maksuun ja millä perusteella? 1. Matkustajien paluukuljetus, jos kuulunut sopimukseen. 2. Ennen matkan alkamista suoritetun maksun tai keskeytyneen matkan osaa vastaava hinta. 3. Matkustajien majoitus paluukuljetukseen asti.


Matkailu ja kuluttajansuoja
1. Kuka on kuluttajansuojalain perusteella kuluttaja? Luonnollinen henkilö, joka hankkii kulutushyödykkeen muuhun kuin elinkeinotoimintaa varten.

2. Ohjelmapalveluyritys mainostaa matkailualan aikakauslehdessä elämystuotetta, johon sisältyy tiettyjen asiakasryhmien kannalta terveydellisiä riskejä.  Mihin pykälään vedoten voidaan todeta, että mainos on sopimaton? Pykälään 2: Markkinoinnin hyvän tavan vastaisuus.

3. Mitä hintaa pitää käyttää vertailukohtana kun alennusprosentteja ilmoitetaan? Elinkeinoharjoittajan aikasemmin perimää hintaa.

4. Ohjelmapalveluyritykseen hankitaan uusia maastopyöriä niitä myyvästä yrityksestä. Pyörissä vaikuttaisi kuitenkin olevan virheitä. Voiko ohjelmapalveluyritys vedota kuluttajansuojalakiin saadakseen hyvitystä? Ei. Tuotevastuulakiin voi.

5. Ohjelmapalveluyrityksen johtaja on sitä mieltä, että yrityksen sukellustuote on huomattavasti laadukkaampi kuin kilpailevan yrityksen. Saako johtaja yrityksen esitteessä mainita, että ”kilpailijamme Sukellus syvälle Oy:n sukelluspaikat ovat sumeita eivätkä muutenkaan soveliaita sukeltamiseen, joten teidän kannattaa kääntyä meidän puoleemme halutessanne todellisia sukelluselämyksiä”. Ei saa.

Kuluttajaturvallisuuslaki
1. Ohjelmapalveluyrityksen asiakasryhmä on kahden päivän kelkkasafarilla saaristossa. Säätiedotus lupaa lämpötilan jyrkkää nousua ja jään kestävyyden heikkenemistä. Miten ohjelmapalveluyrittäjän on tilanteessa lain mukaan toimittava? Kuluttajalle on ilmoitettava asiasta selkeällä ja ymmärrettävällä tavalla. Ohjelmapalveluyrityksen on ilmoitettava valvontaviranomaisille.

2. Mikä on elinkeinonharjoittajan keskeinen velvollisuus tämän lain mukaan?
  • Kulutuspalvelun tai tavaran turvallisuus
  • Ennaltaehkäistä terveys- ja omaisuusvaaroja
  • Vaaran ilmetessä varmistaa että vaara saadaan riittävän tehokkaalla tavalla poistettua
  • Korkea kuluttajaturvallisuusvalvonta
  • Toiminnanharjoittajien toimintaedellytyksien parantamista

Tuotevastuulaki
1. Asiakas ajaa mönkijällä päin puuta, jolloin hän loukkasi itseään. Hänen mielestään mönkijän jarruissa oli tekninen vika. Miten hänen pitää tehdä saadakseen korvauksia? Vahinkoa kärsineen on näytettävä toteen tuotteen puutteellinen turvallisuus sekä puutteellisen turvallisuuden ja vahingon välinen syy-yhteys.

Valmismatkalaki
1. Olet Suomen Patu ry:n järjestämällä hiihtovaellusmatkalla Enontekiössä. Matkan hintaan kuuluvat kuljetukset, majoitus, ruokailut ja ohjelmat. Matkan viimeiseksi päiväksi on järjestetty mahdollisuus lumikenkäilyyn Saana-tunturin rinteillä. Reitti on sinulle liian haastava, joten loukkaat jalkasi kivikossa tarpoessasi. Olisit välittömän ensiavun tarpeessa, mutta henkilökunnalla ei ole valmiuksia eikä ensiaputarpeita sinun auttamiseksesi, minkä vuoksi vammasi pahenee. Päästyäsi kotiin otat yhteyden Suomen Patu ry:n saadaksesi korvauksia, koska vammasi vaatii jatkohoitoa olemattoman ensiavun takia. Suomen Patu ry. kiistää korvausvelvollisuutensa vedoten siihen, että he käyttivät lumikenkäilyssä alihankkijaa, jonka puoleen he kehottavat sinua kääntymään. Tyydytkö SP:n vastaukseen? Jos et, niin miksi? En tyydy. Matkanjärjestäjän on lain mukaan osoitettava ettei huolimattomuutta ollut heidän puolella ja sitten vasta pyytää kääntymään alihankkijalle.

2. Olet Kanarialla valmismatkalla. Huoneesi ei vastaa odotuksiasi. Keittiössä ei ole riittävästi astioita ja huone on pienempi kuin oletit. Siivouskaan ei toimi toivomallasi tavalla.  Palattuasi Suomeen otat matkanjärjestäjään yhteyttä saadaksesi korvausta. Oletko oikeutettu korvauksiin? En ole, koska virheestä täytyy ilmoittaa kohtuullisessa ajassa sen havaitsemisesta. Ei sillon kun loma on ohi. 

3. Mitä tietoja matkanjärjestäjän on annettava sinulle ennen sopimuksen päättämistä?
  • Matkan hinta, muut maksuasiat (mitä niihin kuuluu)
  • Matkan kohde
  • Matkan kesto
  • Lähtö ja paluu
  • Kulkuväline, kuljetusmuoto
  • Majoitus
  • Matkustusasiakirjat ja terveysmääräykset
  • Peruutusasiat, matkavakuutus
  • Vähimmäismäärä matkustajia ja sen takia peruminen
  • Vakuus

4. Matkanjärjestäjä ilmoittaa matkan varanneelle ja maksaneelle asiakkaalle, että matkan hintaa on nostettava kohonneiden polttoainekustannusten vuoksi. Onko matkanjärjestäjällä oikeus korotukseen ja minkä suuruinen korotus voi olla? Kyllä on, mutta hinta ei saa olla kustannusten nousua suurempi.

5. a. Miten määritellään valmismatka? Etukäteen järjestettyä palveluiden yhdistelmää. Sisältyy vähintään kuljetus tai majoitus.

5. b. Järjestät kavereillesi shoppailumatkan Tukholmaan toimien myös matkanjohtajana matkalla. Hoidat varaukset ja rahaliikenteen matkatoimistoon päin. Kaverisi suivaantuu kun varaamasi hotelli ei vastannut hänen odotuksiaan. Voiko hän hakea korvauksia valmismatkalain perusteella? Voi hakea, sillä samat oikeudet pätee tässä tapauksessa kun matkanjärjestäjillä.

6. Tuttavapariskunnat joutuvat ryöstetyiksi kaupunkilomallaan. Toinen pariskunta on tee-se-itse –lomalla ja toinen on ostanut valmismatkan. Miten valmismatkan ostanut pariskunta on paremmassa asemassa hankkiessaan tilanteessa apua? Valmismatkan ostaneella on matkanjärjestäjä joka auttaa asiassa ja tee-se-itse lomalla ei ole.

7. Millaisissa tilanteissa saatat olla matkan jälkeen oikeutettu hinnanalennukseen? Jos virhettä ei ole korjattu viivytyksettä tai virhe ei ole korjattavissa.

8. Asiakas on ostanut valmismatkan Pariisiin. Lähtö on kolmen päivän päästä. Asiakas saa tietää, että hän ei työesteiden vuoksi pystykään osallistumaan matkalle. Asiakkaan puoliso voisi lähteä matkalle. Millä edellytyksillä puoliso voisi osallistua asiakkaan puolesta matkalle ja miten asiakkaan tulisi toimia? Matkustajalla on mahdollisuus purkaa sopimus jos matkanjärjestäjä muuttaa olennaisesti matkaehtoja, matkaohjelmaa tai muita järjestelyjä tai jos matkustajalla on muutoin painava syy olettaa että matkanjärjestäjällä tulee olemaan olennainen virhe.

9. Olet ostanut valmismatkan, johon sisältyy keskeisenä osana suosikkiyhtyeesi konsertti (+lennot+majoitus). Päästyäsi Tukholmaan käy ilmi, että matkanjärjestäjä ei olekaan onnistunut saamaan lippuja kyseiseen konserttiin. Haluat palata Suomeen. Mitä velvollisuuksia matkanjärjestäjällä on sinua kohtaan?  Jos matkustaja purkaa sopimuksen matkan aikana, on matkanjärjestäjän tarvittaessa järjestettävä paluu. Jos matkustajalla on oikeus purkaa sopimus, voi hän vaatia matkanjärjestäjältä uuden vastaavanlaisen matkan alkuperäishinnalla.

Закон

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti